Musical (1992)


Musique: Ad van Dijk
Paroles: Koen van Dijk
Livret: Edmond Rostand
Production à la création:

Acte I

1640

De jonge cadet Christian arriveert in Parijs. (PROLOOG) Hij zoekt in de Opera naar Roxane, een oogverblindende schoonheid. Zij is echter in gezelschap van generaal De Guiche, die haar in het geheim begeert. Cyrano is nog niet gesignaleerd. Er wordt echter al wel over het gesproken, Cyrano, militair en dichter, de man met de onwaarschijnlijk grote neus. (OPERA, OPERA) De opera begint. Cyrano vindt dat zanger Montfleury geen talent heeft. Hij verstoort de voorstelling waarna de opera wordt afgelast. (ARIA) Roxane en Christian zien elkaar alleen op afstand. (EEN ENKELE SECONDE) Roxane spreekt haar neef Cyrano aan. Zij vindt zijn gedrag ongepast. De Guiche en zijn ondergeschikte Valvert voegen zich bij hen. (CONFRONTATIE) Valvert voelt zich door De Guiche gedwongen om Cyrano een lesje te leren. Hij beledigt Cyrano met zijn grote neus en daagt hem daarmee uit tot een duel. Cyrano wint het duel moeiteloos. (Er is heus meer keus dan neus/dol op een duel) Later op de avond vertelt Cyrano aan zijn vriend Le Bret dat hij het niet aan kan zien dat Roxane alleen aandacht heeft voor mooie mannen die niets zinnigs kunnen uitbrengen. Le Bret concludeert dat Cyrano verliefd is. (VANWAAR DIE WOEDE) Zowel Cyrano als Christian dromen weg bij de gedachte aan Roxane. (DAT IK HAAR BEMIN) Roxane vraagt Cyrano om een vertrouwelijk gesprek in herberg Ragueneau. (BOODSCHAP VAN ROXANE)

Het is druk in de herberg. (Herberg Ragueneau) Roxane verteld hem dat ze verliefd is en Cyrano 's hoop groeit. Helaas blijkt het om Christian te gaan, die spoedig zal toetreden tot het cadettencorps. Zij vraag Cyrano hem te beschermen en ervoor te zorgen dat Christian haar schrijft. (ROXANES BEKENTENIS) (EEN HEER TE DIENEN) Cyrano is recht in het hart getroffen door de bekentenis van Roxane. (HAAT MIJ)

Op het terras voor de herberg praten de cadetten met elkaar over de moed die nodig is om naar het frint te gaan. (WAT MAAKT DE MAN EEN MAN) Cyrano ontmoet Christian en vertelt hem dat Roxane een brief van hem verwacht. (CYRANO'S VERHAAL) (BRIEF VOOR ROXANE) Christian weet echter niet wat hij zou moeten schrijven. (ONBESCHRIJFLIJK MOOI) Ze besluiten hun krachten te bundelen. Cyrano schrijft de brieven die Christian onder zijn eigen naam mag bezorgen. (TWEE MUSKETIERS) Laat op de avond brengt De Guiche een bezoek aan Roxane. Het leger, waaronder het cadettencorps, zal de volgende dag naar het front vertrekken. Roxane vraagt De Guiche Cyrano te straffen voor zijn opstandige gedrag in de Opera door hem en zijn corps niet naar het front te sturen. Cyrano zou het immers verschrikkelijk vinden zijn moed niet te mogen bewijzen. In werkelijkheid denkt Roxane echter aan de veiligheid van Christian. De Guiche bezwijkt voor de charme van Roxane en stemt toe. (EEN AVOND VOOR AVANCES) Die nacht ziet Roxane hoe Christian onder haar balkon staat. Ze vraagt hem net zo mooi te spreken als hij schrijft. Gelukkig is Cyrano in de buurt om hem te souffleren. Het stoort Roxane dat de zinnen niet vloeiend worden uitgesproken. Dan neemt Cyrano de plaats in van Christian. Roxane is geroerd door zijn mooie woorden en vraagt de dichter naar boven te klimmen. (POEZIE HEEFT NOOIT BESTAAN) Cyrano moet toezien hoe Roxane Christian in de armen sluit. (MAANLIED) De Guiche, onverwachte getuige van deze scène, stuurt woedend het cadettencorps alsnog naar het front. (BLIJF BIJ MIJ)

Tweede Acte
Enkele dagen later zitten Cyrano en Christian in een tentenkamp dat wordt belegerd. Cyrano breekt elke nacht door de vijandelijke linies om een brief aan Roxane te laten bezorgen. Hij ondertekent deze brieven met de naam van Christian. (ELKE DAG, ELKE NACHT) (EEN WITTE SJERP) Bij toeval ontdekt Christian de brieven die Cyrano aan Roxane schrijft. Nu de grote veldslag gaat beginnen heeft Cyrano zelfs een afscheidsbrief voor Roxane geschreven. Christian zegt dat geen mens zo bezeten kan zijn, tenzij hij zelf net zo verliefd is. (TWEE MUSKETIES REPRISE) Roxane zorgt voor opschudding in het kamp als zij door de vijandelijle linies heen glipt. (IN NAAM DER LIEFDE / FEESTMAAL) Roxane vertelt Christian dat zij door zijn brieven steeds meer van hem is gaan houden. Zijn uiterlijk is voor haar onbelangrijk geworden. (ZELFS DAN) Christian haast zich naar Cyrano, Roxane houdt van de dichter, niet van de acteur. Christian dringt er op aan dat Cyrano haar de waarheid vertelt. Roxane zal tussen hen moeten kiezen. (ZEG HET HAAR) Cyrano bereidt zich voor het gesprek met Roxane die avond. (VANAVOND) Cyrano vraagt Roxane of het waar is dat lelijkheid ondergeschikt is aan liefde. Zij antwoord bevestigend. (ZELFS DAN REPRISE) Op het moment dat Cyrano de waarheid wil vertellen barst de strijd los. Christian werpt zich als eerste in het gevecht en wordt gedood. (DE SLAG) Zijn lichaam wordt bij Roxane gebracht. Zij vindt de afscheidsbrief die Cyrano in zijn naam heeft geschreven en zweert Christian trouw. Cyrano kan haar nu niet de waarheid vertellen. (ALLES WAT JE SCHREEF)

Zeven jaar later
Roxane heeft de jaren na de dood van Christian in een klooster doorgebracht. Elke zaterdag gaat Cyrano bij haar op bezoek. De nonnen en moeder overste kijken altijd uit naar zijn bezoek. (DOL OP CYRANO) Cyrano laat niet merken dat het slecht met hem gaat. Hij is arm en wordt genegeerd door de adel. Niemand wil een door hem geschreven opera uitvoeren, maar 'collega 's’ stelen het libretto en hebben er succes mee. Ook De Guiche komt Roxane opzoeken in het klooster. (EEN BEZOEK VAN DE GUICHE) Op een zaterdagavond is Cyrano op weg naar het klooster. Zijn route loopt langs het theater, waar die avond de opera wordt gespeeld die hij heeft geschreven. Men heeft Cyrano bevolen uit de buurt te blijven, maar hij wijkt geen meter af van zijn vaste route. Edellieden vermoeden dat Cyrano de opera zal verstoren en hij wordt laf neergeslagen. (OPERA, OPERA REPRISE) Cyrano arriveert zwaargewond bij Roxane. Hij vraagt haar of hij de laatste brief van Christian mag lezen. Roxane geeft hem de brief en ondanks het feit dat het al donker is en hij eigenlijk niets meer kan zien, leest Cyrano de brief hardop voor. Roxane, die merkt dat Cyrano alles uit zijn hoofd citeert, begrijpt dat hij haar al die brieven heeft geschreven. (EEN OUDE WOND / DE BRIEF) Cyrano raakt buiten bewustzijn. Als Roxane naast hem neerknielt en een kus op zijn voorhoofd geeft, is hij weer even bij kennis. Dan sterft Cyrano

1 Cyrano de Bergerac (van Dijk) est une adaption à la scène d'une oeuvre littéraire: "Cyrano de Bergerac" Edmond Rostand.


Produced by Joop van den Ende, the original Dutch production Cyrano de Musical premiered in 1992 at the Stadsschouwburg (City Theatre) in Amsterdam. It is based on Edmond Rostand's classic 1897 play of the same name focusing on a love triangle involving the large-nosed poetic Cyrano de Bergerac, his beautiful cousin Roxane, and his classically handsome but inarticulate friend Christian de Neuvillette who, unaware of Cyrano's unrequited passion for Roxane, imposes upon him to provide the romantic words he can use to woo her successfully in mid-17th century Paris. Its style is closer to that of the pop operas Les Misérables and The Phantom of the Opera than a traditional Broadway book musical.

After 38 previews, the Broadway production, directed by Eddy Habbema, opened on November 21, 1993 at the Neil Simon Theatre, where it ran for 137 performances. The cast included Bill van Dijk as Cyrano, Anne Runolfsson as Roxane, and Paul Anthony Stewart as Christian, with James Barbour and Jeff Gardner in supporting roles.

The production garnered Tony Award nominations for Best Musical, Best Book of a Musical, Best Original Score, and Best Costume Design, and Runolfsson won the Drama League Award for her performance.

In addition to the Netherlands and the United States, the musical has been produced in Belgium, Germany, and Japan.
-------

De samenwerking tussen de schrijver Koen van Dijk en de componist Ad van Dijk (geen familie van elkaar) kwam in 1988 tot stand. Koen was op dat moment op zoek was naar een componist voor het soloprogramma dat hij voor Bas Groenenberg had geschreven.

Het idee voor een musical onder de titel 'Pseudoniem ', over een onzichtbare schrijver en een onmogelijke liefde bracht Koen van Dijk op het idee om het toneelstuk Cyrano de Bergerac van Edmond Rostand te bestuderen. De bedoeling was om de structuur van het verhaal te gebruiken en het naar het heden te verplaatsen. Bij de lezing en de herlezing werd het idee echter aangepast. Omdat het verhaal zo prachtig was wilde Koen van Dijk het alle recht doen en het niet uit zijn context halen. Bij de lezing van het toneelstuk realiseerde hij zich dat dit stuk alles in zich had om te worden omgevormd tot een prachtige musical. Het klassieke liefdesthema was voor iedereen herkenbaar.

In september 1988 was de scènelijst klaar en liet Koen van Dijk deze aan Ad van Dijk zien. Ad van Dijk kende het stuk globaal, maar had zich er nog niet in verdiept. Samen werkten ze vervolgens de hoofdthema 's uit: het liefdesthema, het maanthema en het afscheidsthema. Uitgangspunt hierbij was de scènelijst. Per scène gaven Ad en Koen aan waar welke thema 's in het verhaal konden worden verwerkt. Ad begon de thema 's muzikaal uit te werken, waarna Koen hier de teksten bij schreef. Hierbij inspireerden zij elkaar. Koen werkte vanuit de informatie die het nummer moest overbrengen, Ad vanuit de emotie.

Tijdens het schrijfproces krijgen Ad en Koen hulp van Frank Sanders en Eddy Habbema. Frank Sanders was vooral betrokken bij het opzetten van de structuur van de musical bij het eerste script. Eddy Habbema was bij het tweede script betrokken als script-editor, waarbij hij vooral lette op de motivatie van de diverse karakters.

Als eerste presenteerde Ad en Koen het script aan Stichting Carré Theaterproducties. Deze reageerden enthousiast en stelden een budget beschikbaar om enkele nummers in een geluidsstudio op te nemen. Joop van den Ende was rond dezelfde tijd zelf ook bezig met een musicalproductie over Cyrano. Joop van den Ende en Ad en Koen van Dijk werden door de directie van Carré met elkaar in contact gebracht.

In augustus 1991 mochten Ad en Koen hun musicalversie aan Joop van den Ende te presenteren. In plaats van slechts enkele nummers te laten horen kozen ze ervoor met zijn tweeën de hele musical te presenteren, Ad achter de piano en Koen die alle rollen zong. Binnen een paar weken was de zaak rond.

Onder regie van Eddy Habbema werd de musical voor het theater klaargestoomd. Yan Tax ontwierp de kostuums en Paul Gallis was verantwoordelijk voor het decorontwerp. Cyrano ging op 17 december 1992 in première ging in de Amsterdamse Stadsschouwburg met in de hoofdrollen Bill van Dijk (Cyrano), Danny de Munk (Christian) en Ryan van den Akker (Roxanne).

Op 21 november 1993 ging Cyrano in het Neil Simon Theatre op Broadway in première. Het creatieve team was hetzelfde als bij de Nederlandse productie en de rol van Cyrano werd gespeeld door Bill van Dijk. De teksten werden in het engels vertaald door Peter Reeves. De show werd niet enthousiast ontvangen en sloot na 137 voorstellingen op 20 maart 1994 de deuren. Wel werd Cyrano in 1994 vier maal genomineerd voor een Tony-award (beste musical, beste script, beste original score en beste kostuumontwerp).

In 2011 werd de musical door het M-Lab gekozen als representant voor de jaren 90 bij het festival 50 jaar musical in Nederland. De rol van Cyrano werd gespeeld door Tony Neef. De rollen van Christian en Roxanne werden gespeeld door respectievelijk Ton Sieben en Lotte Verhoeven.


Acte I
Prologue
Opera, Opera
Aria
One Fragment of a Moment
Confrontation
The Duel
Where's All This Anger Coming From
Loving Her
A Message from Roxane
Ragueneau's Patisserie
Roxane's Confession
What a Reward
Hate Me
Courage Makes a Man
Cyrano's Story
A Letter for Roxane
I Have No Words
Two Musketeers
An Evening Made for Lovers
Balcony Scene
Poetry
Moonsong
Stay With Me!

Acte II
Every Day, Every Night
A White Sash
When I Write
Two Musketeers (Reprise)
Rhyming Menu
Even Then
Tell Her Now
The Evening
Even Then (Reprise)
The Battle
Everything You Wrote
He Loves To Make Us Laugh
A Visit from DeGuiche
Opera, Opera (Reprise)
An Old Wound/The Letter/Moonsong

Aucun dossier informatif complémentaire concernant Cyrano de Bergerac (van Dijk)

Aucun dossier informatif complémentaire concernant Cyrano de Bergerac (van Dijk)


Version 1

Cyrano de Bergerac (van Dijk) (1992-09-Stadsschouwburg-Amsterdam)

Type de série: Original
Théâtre: Stadsschouwburg (Amsterdam - Pays-Bas)
Durée :
Nombre :
Première Preview : 17 September 1992
Première: 17 September 1992
Dernière: Inconnu
Mise en scène : Eddy Habbema
Chorégraphie : ???? ????
Producteur :
Star(s) :

Version 2

Cyrano de Bergerac (van Dijk) (1993-11-Neil Simon Theatre-Broadway)

Type de série: Original Broadway
Théâtre: Neil Simon Theatre (Broadway - Etats-Unis)
Durée : 3 mois 4 semaines
Nombre : 38 previews - 137 représentations
Première Preview : 19 October 1993
Première: 21 November 1993
Dernière: 20 March 1994
Mise en scène : Eddy Habbema
Chorégraphie : Eleanor Fazan
Producteur :
Star(s) :
Avec: Cyrano … Bill Van Dijk / Jordan Bennett
Ragueneau … Ed Dixon
de Guiche … Timothy Nolen
Roxane … Anne Runolfsson
Le Bret … Paul Schoeffler
Christian … Paul Anthony Stewart
Mother Superior … Elizabeth Acosta
Montfleury … Mark Agnes
Man … Geoffrey Blaisdell
Chaperone … Joy Hermalyn
Valvert … Adam Pelty
Novice … Michele Ragusa
Captain De Castel Jaloux … Geoffrey Blaisdell

Version 3

Cyrano de Bergerac (van Dijk) (1999-??-Freilichtspiele Schwäbisch Hall)

Type de série: Revival
Théâtre: Freilichtspiele Schwäbisch Hall (Schwäbisch Hall - Allemagne)
Durée : 2 semaines
Nombre :
Première Preview : 28 July 1999
Première: 28 July 1999
Dernière: 15 August 1999
Mise en scène : Helmut Schorlemmer
Chorégraphie : ???? ????
Producteur :
Star(s) :
Avec: Avec: Reinhard Brussmann (Cyrano), Sona McDonald (Roxane) et Martin Berger (Christian).

 Pas encore de video disponible pour ce spectacle